UKG Blog

De UKG Blog

Jouw bron voor praktische inzichten en de laatste life-work trends van UKG experts en leiders. Of je nu een HR-team van één persoon bent of een wereldwijde HCM- en workforce managementstrategie leidt, wij helpen je slimme beslissingen te nemen voor jouw organisatie en mensen op de eerste plaats te zetten bij alles wat je doet.

UKG Blog

Nieuwste Berichten

Chose Filter

Drie Strategieën voor Toekomstbestendige Operations in de Distributiesector en Logistieke Sector

Een veerkrachtige supply chain is in het huidige, dynamische landschap met alle bijbehorende onzekerheden en disrupties belangrijker dan ooit. Een efficiënt supply chain management is dan ook cruciaal voor je bedrijfssucces, en dient in deze steeds veranderende wereld mee te kunnen veranderen, en veerkrachtig te zijn. In 2022 onderstreepte het MHI Annual Industry Report het toegenomen strategische belang van supply chains, en een indrukwekkende 97% van alle supply chain leaders gaf dan ook aan dat de pandemie hierbij een grote rol heeft gespeeld.Aangezien we aan de vooravond van een toekomst vol onzekerheden op het gebied van supply chains staan, is het des te belangrijker dat je nu al proactieve strategieën inzet om je supply chain toekomstbestendig te maken. In dit artikel gaan we dieper in op de drie belangrijkste transformatieve strategieën die je supply chain veerkrachtiger en toekomstbestendiger maken, en ervoor zorgen dat je ook op de lange termijn succesvol zult blijven.

Waarom Zorgen Over Logistiek Logisch Zijn

Covid19 mag dan voelen als iets uit een ver verleden; de invloed van de pandemie is nog steeds voelbaar. Met name de vlucht die e-commerce tijdens de feestdagen in lockdown maakte, heeft het shop-gedrag van consumenten blijvend beïnvloed.  Die ontwikkeling bracht ook logistieke uitdagingen met zich mee. Want de aandacht, tijd en middelen moeten meer en meer verdeeld worden tussen winkelschap en webshop. Voorspellen welk kanaal dit jaar het belangrijkst wordt, is lastig. Want het aantal online bestellingen nam in 2022 ook toe, maar het aandeel online bestelde fysieke goederen nam juist af.  En ondanks de dreiging van inflatie en ervaringen met logistieke problemen in de voorgaande jaren, kochten consumenten in dat jaar weer meer dan in 2021.

Drie Actiepunten om Complexe Problemen in de Retailsector Aan Te Pakken

Retail-, horeca- en foodservicebedrijven zijn in de laatste jaren drastisch veranderd door een groei in complexiteit op meerdere gebieden. McKinsey schat dat er in de komende acht jaar in heel Europa € 135-335 miljard moet worden geïnvesteerd in duurzaamheid, € 155-230 miljard in digitale transformatie en € 25-35 miljard in vaardigheden en talent. Door een laag consumentenvertrouwen en een piek in de inflatie van maar liefst 17,1% in september 2022 zijn de verkoopvolumes achtergebleven. Nederlandse winkeliers worden ondertussen ook nog eens geconfronteerd met stijgende bedrijfskosten (loonkosten waren bijvoorbeeld in het tweede kwartaal van 2022 4,4% hoger dan het jaar ervoor) en moeten dus blijven innoveren om meer te kunnen doen met minder. In dit blog bekijken we drie pijnpunten voor retail-, horeca en foodservicebedrijven en hoe je hier succesvol en voordelig doorheen kunt werken. 

Retailpersoneel Werven en Behouden: Vier Strategieën voor Succes

Kenmerkend voor de tijd waar we in leven, plaatst de personeelscrisis organisaties in diverse sectoren voor ernstige, soms existentiële uitdagingen. In de hele Europese Unie is het aantal vacatures gestaag gestegen, van 1,6 procent in het tweede kwartaal van 2020 tot een hoogtepunt van 3 procent twee jaar later, voordat dit licht daalde tot 2,8 procent in het vierde kwartaal van 2022. Ondertussen veranderden in Nederland bijna 2 miljoen mensen van baan in het eerste kwartaal van 2022; 26% meer dan in het eerste kwartaal van 2021. 

Gebruikmaken van de zichtbaarheid van productieprocessen om de efficiëntie van de productie en de compliance te verbeteren

Fabrikanten zijn er in vele vormen. Sommige fabrikanten hebben slechts een handvol medewerkers, andere wel honderdduizenden. Het geografische bereik bedraagt enkele kilometers of de hele wereld. En de beroepsbevolking varieert van mensen van generatie Z die net aan het begin van hun carrière staan, tot millennials, generatie X en de boomers.

Daadkrachtig Inspelen op een Gebrek aan Talenten en Gekwalificeerd Personeel in een Snel Veranderende Arbeidsmarkt

Europese producenten hebben vanwege het hedendaagse klimaat – en de verschillende uitdagingen die hierdoor ontstaan – grote moeite met het creëren van bedrijfscontinuïteit. Volgens de statistieken van Eurostat zal de Europese beroepsbevolking tegen 2050 gemiddeld vier jaar ouder zijn dan nu het geval is, en elk van de 27 EU-lidstaten krijgt dan ook te maken met een ouder wordende beroepsbevolking. 

Verbeter je Productierendement door middel van Datagedreven Arbeidsmanagement

Voor vrijwel alle bedrijven geldt dat het maximaliseren van de winst een topprioriteit is, maar aangezien fabrikanten overal in Europa met talloze uitdagingen worstelen, wordt het steeds ingewikkelder om winstmarges – ondanks alle uiteenlopende problemen en extra druk – te verbeteren.  

Het welzijn op het werk verbeteren: drie essentiële punten

Een paar jaar geleden waren een tafelvoetbalspel in de kantine en eenmaal per week luxebroodjes voor het ontbijt voldoende om het welzijn op het werk te verbeteren. Hoewel deze gebaren vaak echt worden gewaardeerd, mag je drie belangrijke punten niet over het hoofd zien als je wilt dat jouw werknemers zich goed voelen op het werk.

Maak kennis met de hybride werknemer

De arbeidswereld is volop in verandering: Sinds de pandemie hebben veel bedrijven op grote schaal geëxperimenteerd met telewerken. Ze hebben zich snel aangepast, waarbij werknemers soms een paar dagen per week op kantoor waren. Ze hebben onder andere de planning, IT-tools en HR-managementsoftware moeten implementeren.

Onboarding: hoe kunnen nieuwe medewerkers goed worden ingewerkt?

Het onboardingsproces omvat alles wat nodig is om nieuwkomers in een bedrijf goed in te werken. Het is bedoeld om hen op de juiste manier te verwelkomen, zodat ze zich goed voelen, autonoom zijn en zo snel mogelijk productief worden. Een slechte onboarding kan leiden tot het voortijdige vertrek van een werknemer, ook al hadden ze belangstelling voor de functie. Daarom is het belangrijk het onboardingsproces uit te voeren zonder de essentiële details te vergeten. Hieronder vind je onze waardevolle tips voor een succesvolle onboarding van je nieuwe medewerkers.