Skip to main content
Contact Support Carriere
Nederland (Nederlands)
Americas
  • United States (English)
  • Canada (English)
  • Canada (Français)
  • Mexico (Español)
Europe, Middle East & Africa
  • United Kingdom (English)
  • France (Français)
  • Deutschland (Deutsch)
  • Nederland (Nederlands)
  • Other EMEA Locations
Asia/Pacific
  • India (English)
  • Australia (English)
UKG logo UKG logo
Search
Aan de slag Aan de slag
    • Oplossingen
      Oplossing naar behoefte
      People icon
      Human Resources
      People Operations
      People Operations
      People connected icon
      HR Service Delivery
      Talent icon
      Talent
      Clock with Person
      Tijd en aanwezigheid
      Calendar day icon
      Roosteren
      Document check shield icon
      Compliance
      Chart bar statistics icon
      Reporting and Analytics
      Alle producten bekijken
      Branches waarvoor we werken
      Productie
      Retail
      Distributie
      Alle branches bekijken
      Weet je niet zeker welk product het beste bij jouw behoeften past?
      Aan de slag Aan de slag
      get started
    • Klantervaring
      De belofte van UKG

      UKG heeft meer dan 70 jaar ervaring met ZOWEL hoe mensen werken als met werksystemen, en heeft daarom als geen ander inzicht in mensen en hoe ze werken.

      Our Promise
      Klantervaring

      Onze klanten zijn prioriteit bij UKG. Daarom creëren wij producten die speciaal ontworpen zijn om jouw personeel en jouw organisatie te inspireren tot groei en verdere ontwikkeling.

      Duurzame partnerschappen opbouwen
      Implementatie
      Beleving van ondersteuning
      UKG Community
      Klantervaringen
      Worldline

      Aanzienlijke kostenbesparingen dankzij de afschaffing van de opslag van papieren dossiers en een flexibel platform met UKG HRSD.

      Wolters Kluwer

      Besparen op het uitvoeren van handmatige processen door middel van een HRSD platform dat HR helpt focussen op hun rol als consultants en mee blijft evolueren.

      Bekijk alle klantervaringen
      Heb je hulp nodig bij je UKG-oplossing?
      Bezoek de UKG Community Bezoek de UKG Community
    • Informatiebronnen
      Onderzoek en inzichten
      • Op oplossing
      • Per type
      Alles bekijken
      Growth icon
      Human Capital Management
      People icon
      Human Resources
      People connected icon
      HR Service Delivery
      Talent icon
      Talent
      Chart tree people icon
      Personeelsbeheer
      Clock with Person
      Tijd en aanwezigheid
      Calendar day icon
      Roosteren
      Document check shield icon
      Compliance
      Chart bar statistics icon
      Reporting and Analytics
      Lightbulb icon
      Productinformatie
      Article featured icon
      Analyst Report
      Document icon
      White paper
      Book icon
      E-book
      Organization icon
      Branche Briefing
      Chart bar icon
      Infographic
      News people icon
      Artikel
      Video player icon
      Herhaling webinar
      Uitgelichte bronnen
      De Megatrends van 2023

      Leer meer over de drie belangrijkste trends in de wereld van HR in het nieuwe jaar.

      UKG voor Productie E-book

      Lees hoe fabrikanten digitale technologieën inzetten om betere beslissingen te nemen, en optimalisering van hun onderneming tot stand te brengen.

      Het Volledige Grijze Gebieden Rapport

      Ontdek de “grijze gebieden” tussen de denkwijze en handelswijze van HR en Operations, en leer hoe deze grijze gebieden de samenwerking tussen beide afdelingen beïnvloeden.

      Evenementen
      Alle evenementen bekijken

      Meld je bij ons aan voor een informatief, persoonlijk of virtueel evenement dat is bedoeld om onze klanten en toekomstige klanten te ondersteunen, op te leiden en met elkaar in contact te brengen.

      BLOG
      De UKG Blog

      Jouw bron voor de nieuwste life-work trends & ideeën van UKG-experts en -leiders. Blijf op de hoogte en zet mensen op de eerste plaats in alles wat je doet.

      Dicht de Kloof tussen HR en Operations
      Lees het eBook
      Lees het eBook
      Reference Image
      Fix the HR-Operations Divide in Manufacturing

      Manufacturers are facing a stream of challenges which is hindering them from meeting business objectives.

    • Over ons
      Over ons

      Kom meer te weten over ons bedrijf, leiderschap, onze klantenervaring, awardwinnende cultuur, inzet voor DEI&B en ESG-initiatieven.

      Over ons
      Waarom UKG?
      Leidinggevenden bij UKG
      Redactie
      Awards en onderscheidingen
      UKG-sporters
      Cultuur
      ESG
      Partners
      UKG Marketplace
      Carriere

      Verken de loopbaanmogelijkheden en ontdek hoe je je eigen toekomst uitstippelt bij een bedrijf dat iedere medewerker waardeert om de unieke bijdrage die hij/zij levert.

      Meer informatie
      Ervaar ook wat een geweldige werkplek doet
      Banen zoeken Banen zoeken
    Contact Support Carriere
    Nederland (Nederlands)
    Americas
    • United States (English)
    • Canada (English)
    • Canada (Français)
    • Mexico (Español)
    Europe, Middle East & Africa
    • United Kingdom (English)
    • France (Français)
    • Deutschland (Deutsch)
    • Nederland (Nederlands)
    • Other EMEA Locations
    Asia/Pacific
    • India (English)
    • Australia (English)
    Weet je niet zeker welk product het beste bij jouw behoeften past?
    Aan de slag Aan de slag
    get started
    Zoeken Aan de slag Aan de slag
    The People Purpose Blog

    Onboarding: hoe kunnen nieuwe medewerkers goed worden ingewerkt?

    19 januari, 2023
    People talking in room
    • Share
    See all blog stories See all blog stories

    Geschreven door

    Gert-Jan Bakker
    Gert-Jan Bakker
    Director Sales Netherlands and Switzerland

    The last 10+ years Gert-Jan worked in several IT and HR SaaS-companies in international roles focusing and supporting global clients in their quest for HR-IT transformation. Gert-Jan is a strong believer in the power of innovation and understands the employee is the single most valuable asset an organisation can have. He is driven by the pursuit of customer focus, long term partnerships and user experience both for HR as for their employees.

    Topics

    Onboarding Onboarding Employee Experience Employee Experience Workplace Culture Workplace Culture

    Het onboardingsproces omvat alles wat nodig is om nieuwkomers in een bedrijf goed in te werken. Het is bedoeld om ze op de juiste manier te verwelkomen, zodat ze zich goed voelen, autonoom zijn en zo snel mogelijk productief worden. Een slechte onboarding kan leiden tot het voortijdige vertrek van een werknemer, ook al hadden ze belangstelling voor de functie. Daarom is het belangrijk het onboardingsproces uit te voeren zonder de essentiële details te vergeten. Hieronder vind je onze waardevolle tips voor een succesvolle onboarding van je nieuwe medewerkers.

    Een succesvolle onboarding begint al vóór de eerste werkdag

    Tussen de werving van je nieuwe werknemer en het moment waarop ze in het bedrijf komen, kunnen enkele weken of zelfs maanden liggen. Veel bedrijven communiceren tijdens deze periode helemaal niet, terwijl het onboardingsproces juist dan begint! Benut die tijd daarom om te vragen of de nieuwe medewerker nog nieuws heeft en om ze te informeren over de bedrijfsregels, het programma van zijn eerste dagen, de samenstelling van hun team, enz. Door regelmatig contact op te nemen, zorg je ervoor dat de nieuwe medewerker al voelt dat ze deel uitmaken van het personeelsbestand.

    Zorg alvast voor de apparatuur en de opname in de administratie

    Vóór hun eerste dag kan je de nieuwe medewerker alvast opnemen in de administratie. Je kunt bijvoorbeeld al een e-mailadres voor hen aanmaken en de gegevens om in te loggen op jouw programma's, een account maken in je HR-tool voor werktijdbeheer, een toegangsbadge voor hen aanvragen, enz. Daarnaast is het belangrijk al te denken aan wat ze nodig hebben: een pc, werk- en opslagruimte. Alles is dan gereed voor hun komst, waardoor ze zich welkom zullen voelen. Als een werknemer op hun eerste dag merkt dat ze geen werkplek zijn toegewezen en dat er niets voor hen klaarstaat, kunnen ze zich erg ongemakkelijk voelen en wek je de indruk dat alles slecht georganiseerd is in je bedrijf. Vergeet niet dat de eerste indruk uiterst belangrijk is voor de rest van de samenwerking.

    Breng de teams op de hoogte van de komst van de nieuwe medewerker

    Vergeet ten slotte niet jouw teams op de hoogte te brengen van de komst van de nieuwe medewerker, bijvoorbeeld met een foto en wat informatie over de persoon. Je kunt ze uitleggen welke functie ze binnen de organisatie krijgen en wat zijn taken zijn. Door ze vóór hun eerste dag al voor te stellen, kan je al zorgen voor cohesie in het team. Jouw doel is dat de nieuwkomer wordt gezien als een extra teamlid en niet als een toekomstige concurrent.

    Trek voor het inwerken langere tijd uit

    De tweede belangrijke fase van het onboardingsproces van jouw medewerkers begint op hun eerste dag in het bedrijf. Maar pas op: om een medewerker goed in te werken, moet je langere tijd uittrekken. Sommige mensen hebben weken of maanden nodig om hun draai te vinden.

    Maak nieuwkomers bekend met de bedrijfscultuur

    Bij onboarding gaat het niet alleen om materiële zaken: het gaat er vooral om dat nieuwkomers hun nieuwe werkomgeving volledig begrijpen en zich er op hun gemak voelen. Daarvoor is het essentieel dat je hen bekendmaakt met de bedrijfscultuur. In de meeste teams werken mensen van verschillende generaties, culturen en opleidingsniveaus samen aan een gemeenschappelijk doel. De bedrijfscultuur verenigt hen, waardoor ze goed met elkaar overweg kunnen. Door nieuwkomers direct bekend te maken met de voorschriften, gewoonten en waarden van het bedrijf kunnen ze zich sneller aanpassen aan hun nieuwe werkomgeving.

    Stel regelmatig de stand van zaken vast

    Neem de eerste weken de tijd om regelmatig met de nieuwe medewerker te praten. Vraag hen hoe zij zich voelen, of het werk aan hun verwachtingen voldoet, of ze goed met de teamleden kunnen opschieten, enz. Veel mensen durven niet uit zichzelf te praten over een probleem tijdens de inwerkperiode in een bedrijf, maar zullen dat wel doen als je de tijd neemt om het ze te vragen. Nodig ze ook uit om je te vragen of er iets is dat ze niet begrijpen in hun nieuwe functie of in het bedrijf in het algemeen. Wanneer je iemand werft, moet je koste wat kost voorkomen dat ze het gevoel krijgen er niet bij te horen en het bedrijf vroegtijdig verlaat. Door regelmatig met jouw nieuwe medewerkers de stand van zaken vast te stellen, kan jij je snel aanpassen als er dingen zijn waar ze zich aan storen. Negeer deze stap niet, hij is echt belangrijk om geen essentieel onderdeel over het hoofd te zien.

    Stel voor elke nieuwkomer een mentor aan

    Je kunt ook voor elke nieuwkomer een mentor aanstellen, en dat hoeft niet per se een manager of HR-medewerker te zijn. De nieuwkomer kan zich dan op een informele manier gemakkelijker inwerken. De mentor kan bijvoorbeeld vragen beantwoorden die niet per se van administratieve aard zijn. Dit werkt echter alleen als de contactpersoon het vrijwillig doet en het hem niet wordt opgedragen als hij het niet wil doen. Stel daarom van tevoren een lijst op van personen die bereid zijn als mentor op te treden bij de onboarding van nieuwe medewerkers.

    Het verrassingsrapport: essentieel voor zelfonderzoek

    Vraag ten slotte voor elk onboardingstraject een verrassingsrapport. Je kunt dan belangrijke informatie verzamelen over hoe jouw werknemers het onboardingsproces hebben ervaren. Je kunt ze vragen of ze suggesties hebben, of er dingen waren die zij niet fijn vonden, of dat ze liever anders ontvangen hadden willen worden. Aan de hand van een objectieve analyse van deze rapporten kan het bedrijf zaken tegen het licht houden en vooral zijn proces te verbeteren om de mensen die er komen werken steeds beter in te werken. Je kunt deze feedback verzamelen in een gesprek met de medewerker, maar ook via een online vragenlijst.

    Je hebt nu alle informatie voor een succesvolle onboarding. De beschreven stappen kunnen lang lijken en misschien zelfs tijdrovend, maar ze zijn essentieel! Een slechte onboarding kan namelijk leiden tot een rampzalige inwerkperiode, een zeer zwakke betrokkenheid bij het bedrijf en een gebrek aan motivatie. Een succesvolle onboarding daarentegen heeft zeer positieve gevolgen: een goede teamcohesie en snel productieve en goed gemotiveerde medewerkers. Het welzijn van jouw medewerkers in het bedrijf begint op hun eerste dag. Zorg daarom voor een goede onboarding van al je medewerkers!

    • The People Purpose Blog
    • Onboarding: hoe kunnen nieuwe medewerkers goed worden ingewerkt?
    UKG logo

    Footer || nl-NL

    • Human Capital Management
      • HR
      • Talent
      • Reporting & Analytics
    • Personeelsbeheer
      • Tijd en aanwezigheid
      • Roosteren
      • Compliance
    • Productsuites
      • UKG Dimensions
      • UKG Ready
      • UKG HR Service Delivery
    • Klantervaring
      • Implementatie
      • Beleving van ondersteuning
      • UKG Community
      • Klantervaringen
    • Over ons
      • Waarom UKG
      • Cultuur
      • ESG
      • Leidinggevenden bij UKG
      • Redactie
      • Carriere
      • Imprint

    Sub Footer || nl-NL

    • Accessibility
    • Cookies
    • Cookieverklaring
    • Gebruiksvoorwaarden
    • Handelsmerken
    • Privacybeleid
    © 2023 UKG Inc. All rights reserved.