Afwezigheid: Een ware nachtmerrie voor retailbedrijven
In deze whitepaper wordt de case van een prominent Brits retailbedrijf – welke we voor het gemak “Merk X” noemen – uitgelicht, en gaan we dieper in op de onverwachte en ongeplande afwezigheid waar de organisatie mee te maken kreeg, wat in de sluiting van winkels resulteerde en ook nog eens een hoop extra werkdruk voor andere arbeidskrachten met zich meebracht.
De hoge verzuimcijfers, beslissingen van managers om verlofaanvragen te negeren en het gebrek aan correctieve maatregelen creëerden dan ook een onhoudbare situatie. Bovendien had de HR-afdeling van “Merk X” nooit een officiële analyse van jaarlijkse verzuimcijfers gemaakt.
De firma onderging dan ook een ware transformatie om deze uitdagingen het hoofd te bieden, en moderniseerde zijn workforcemanagementsystemen- en processen om meer controle over afwezigheid te krijgen. Vandaag de dag ervaart het bedrijf geen problemen meer. Er is altijd voldoende personeel beschikbaar en filialen hoeven dan ook niet meer te sluiten als gevolg van onderbezetting. Bovendien hoeven andere medewerkers niet meer bij te springen, harder te werken en overuren te draaien om voor afwezige collega’s te compenseren.
Afwezigheid beheren en controle over afwezigheidsmanagement krijgen
Kom erachter wat het onderscheid tussen geplande en ongeplande afwezigheid is, en (aan de hand van de meest recente Britse afwezigheidscijfers van het CIPD) hoe de grootte van je personeelsbestand je verzuimcijfers beïnvloedt. Krijg meer inzicht in effectieve strategieën voor het managen van verzuim en afwezigheid, en krijg antwoord op de volgende vragen:
- Wat zijn de verschillende vormen van afwezigheid?
- Waarom is verzuimmanagement zo belangrijk, en waarom speelt het juist nu zo’n grote rol?
- Welke mensgerichte strategieën kan ik inzetten om afwezigheid te verminderen?
- Hoe kunnen afwezigheidsmanagementoplossingen uitkomst bieden, en wat zijn de voordelen?
Download onze whitepaper nu!