Waarom Zorgen Over Logistiek Logisch Zijn

Man zit achter het stuur in een stilstaande vrachtwagen met de deur open

Covid19 mag dan voelen als iets uit een ver verleden; de invloed van de pandemie is nog steeds voelbaar. Met name de vlucht die e-commerce tijdens de feestdagen in lockdown maakte, heeft het shop-gedrag van consumenten blijvend beïnvloed.  

Die ontwikkeling bracht ook logistieke uitdagingen met zich mee. Want de aandacht, tijd en middelen moeten meer en meer verdeeld worden tussen winkelschap en webshop. Voorspellen welk kanaal dit jaar het belangrijkst wordt, is lastig. Want het aantal online bestellingen nam in 2022 ook toe, maar het aandeel online bestelde fysieke goederen nam juist af.  En ondanks de dreiging van inflatie en ervaringen met logistieke problemen in de voorgaande jaren, kochten consumenten in dat jaar weer meer dan in 2021.  

Wat zijn de uitdagingen?  

Waar jouw logistieke focus per jaar moet komen te liggen, blijft voor een deel koffiedik kijken. Dat deel is te groot om het erop te gokken en er zijn maar weinig gezaghebbende partijen die zich wagen aan een voorspelling. Adobe doet dat wel. Zij verwachten dat er in de VS in 2023 weer records zullen worden gebroken in E-commerce verkopen.  Zij baseren zich op de trends in e-commerce transacties die zij over langere periodes monitoren.  

De ontwikkelingen in de e-commerce volgen elkaar te snel op om er een langetermijnstrategie op te baseren. Zeker omdat niet alle trends doorzetten of nieuwe technieken breed worden geadopteerd door consumenten. Eén van de trends die wel een vaste waarde lijkt te zijn geworden, is het principe van ‘bestel nu, betaal later’. Een extra prikkel voor consumenten om in de toch al dure decembermaand alsnog meer online te gaan shoppen?  

Dan zijn er nog de logistieke uitdagingen die goeddeels buiten jouw invloedssfeer en sommige van je logistieke partners liggen. Zoals de traditionele vertraging in de bezorging van pakketten in december.  

De wereldwijde vraag naar logistieke diensten kromp weliswaar in 2023, maar opgelucht ademhalen zit er nog niet in. Want de krapte op de arbeidsmarkten is ook hier een beperkende factor die meer problemen veroorzaakt dan die dalende vraag wegneemt.  

De bemensing van je logistiek 

De druk die jouw organisatie voelt om klanten op tijd en goed te bedienen, vertaalt zich direct door naar je medewerkers. Het lijkt bijna onmogelijk om op tijd de juiste hoeveelheid mensen te vinden met de skills en competenties waar jij en jouw klanten om vragen.  

Vertrouwen op alleen de vaste krachten is geen optie. Zij zullen in december waarschijnlijk ook een aantal vrije dagen willen opnemen. Eventuele ziekmeldingen kunnen ook roet in het eten gooien. Zeker omdat de belangrijkste feestdagen vallen in een periode met echt herfstweer.    

Maar zelfs als wel iedereen ingeroosterd kan worden, is de kans op te veel werk groot. Een te hoge werkdruk staat hoog op de lijst van punten die werknemers ertoe bewegen om hun heil elders te zoeken. Zeker als hun inspanningen niet gezien en gewaardeerd worden of wanneer hun verzoeken niet gehoord worden. In deze arbeidsmarkt is nieuwe kandidaten werven vele malen intensiever en kostbaarder dan het behouden van bestaande mensen. Bovendien is het maar zeer de vraag of je op tijd nieuwe mensen kunt aantrekken.  

Je werknemers letten steeds meer op de balans tussen hun werk en hun privéleven. Er is een toenemende vraag naar meer invloed op de planning en meer flexibiliteit in de roosters. Die ontwikkeling zet naar verwachting door nu de arbeidsmarkt een aanbiedersmarkt is geworden. Daarom is het zaak je mensen te koesteren.   

Tijd om je personeelsstrategie tegen het licht te houden 

Er is geen beter moment dan het piekseizoen van dit jaar en de periode kort erna om je huidige personeelsbeleid en -strategie kritisch te bekijken. Mogelijk zijn beide nog gebaseerd op tijden waarin je makkelijker aan voldoende personeel kon komen of de logistieke keten overzichtelijker was. In de VS zegt maar liefst 64% van de leidinggevenden in de transportsector dat de toekomst van het succes van hun organisatie afhangt van het digitaal opnieuw uitvinden van de organisatie1 

Het digitaal transformeren van kritische bedrijfsactiviteiten helpt niet alleen om bijvoorbeeld logistiek en productie efficiënter in te richten. Het is ook een bewezen methode om de beleving van werknemers te verbeteren en om met meer succes werknemers te werven en te behouden.  Zo’n transformatie helpt je beter in te spelen op veranderende behoeften in Human Capital Management (HCM) en WorkForce Management (WFM). De voordelen zijn voor veel werknemers een reden om bij hun werkgever te blijven. Je organisatie biedt ze de self service-tools waarmee ze zelf schema’s kunnen maken, voorkeuren voor diensten kunnen aangeven, verzoeken voor vrije dagen kunnen indienen en nog veel meer.  

Bovendien bespaart het je ondersteunende afdelingen kostbare tijd en moeite. Zij hoeven immers veranderingen in roosters vanwege vakanties en ziektes niet meer via omslachtige, handmatige processen te verwerken. Nog een mooie bonus: tevreden werknemers zijn eerder geneigd en bereid mee te werken aan werving van nieuwe collega’s.  

Anticiperen en acteren  

Met geïntegreerde HR-oplossingen krijg je ook inzicht in trends in je personeelsbestand. Je ziet hoe tevreden je mensen zijn, waar de risico’s op vertrek schuilen en hoe solide de planningen zijn. Met die informatie kun je proactief bijsturen en problemen voorkomen. Zeker in de stressvolle dagen van het jaar kan deze data helpen om de service en de kwaliteit van de dienstverlening op peil te houden.   

De juiste oplossing helpt je ook om de ontwikkeling van medewerkers te monitoren, te stimuleren en in de gewenste richting te sturen. Bijscholing of cross-training, waarbij medewerkers een extra vaardigheid leren, kunnen het verschil maken als het erop aankomt.  

Investeren in je werknemers is de basis voor je succes 

Tot slot: overuren hebben nog te veel de naam van een extra kostenpost. Maar in deze tijden van schaarste op de arbeidsmarkt is het een strategisch hulpmiddel. Extra uren van bestaande medewerkers kunnen je doelen dichterbij brengen en ervoor zorgen dat noodzakelijk werk te lang of zelfs helemaal blijft liggen. Wanneer je overuren op de juiste manier inzet, kunnen ze je organisatie helpen efficiënter en veiliger te werken en om doelstellingen te behalen. Bovendien zal de juiste beloning de betrokkenheid van werknemers vergroten en de kans op hun vertrek verkleinen.  

Conclusie 

Als we iets hebben geleerd van de afgelopen jaren, is het wel dat je er als organisatie verstandig aan doet om een balans te vinden in de behoeften van je medewerkers en die van je organisatie. Met de juiste oplossing en tooling zet je Human Capital Management en WorkForce Management in als strategische middelen die de betrokkenheid van je mensen verhogen. Daarmee creëer je een stevig, weerbarstig fundament voor de toekomst van je organisatie. Ook in deze uitdagende tijden.